Paragraftaki düşünceyi geliştirmek ve ana düşünceye en güzel biçimde ulaşabilmek için bazı yardımcı düşüncelerden faydalanılır. Bunlar çoğunlukla gelişme bölümüne aittir:
A) Tanımlamadan Yararlanarak Anlatma:
Ana düşünceye giderken bazı kavramları tanımlamamız zorunlu
olabilir. Bu tanımı öğrenmek okuyucuyu ana düşünceye daha çok yaklaştıracaktır.
Tanımlamalar çoğunlukla tartışmacı ve açıklayıcı anlatımda kullanılır.
B) Örneklemeden Yararlanarak Anlatma:
Soyut içerikli yazılarda ana düşünce örneklerden yararlanılarak
verilir. Bunun nedeni anlaşılırlığı kolaylaştırma ve yanlış anlaşılmaya meydan
vermeme isteğidir.
C) Karışlaştırmadan Yararlanarak Anlatma:
İki düşünce, iki varlık arasındaki farklılıklar verilerek
anlatılmak istenene daha kolay ulaşılır.
D) Tanık Gösterme-Alıntı Yapma:
Parçanın yazarıyla aynı doğrultuda düşünen, alanında uzman,
tanınmış bir kişinin adını söyleyip görüşünü bildirmek tanık göstermedir. “O da benim gibi düşünüyor.”
şeklinde bir yaklaşım, konunun anlaşılırlığını ve inandırıcılığını kolaylaştıracaktır.
Alıntı yapma, düşüncesinden faydalanılan kişinin sözünü hiç
bozmadan tırnak içinde vermektir.
E) Benzetme:
iki şey arasında ortaklık kurarak birinin yani söz konusu
olanın anlaşılırlığı artırılır.
F) İlişki Kurma:
Söz konusu olayla başka bir olayla arasında bağlantıları göstermektir.
İki olay, sebepleri ya da sonuçları yönünden ilgilidir.
G) Sayısal Verilerden Yararlanma:
Sözü edilen, savunulan düşünceler, sayısal verilerle desteklenebilir.
İstatistikler, anketler ve sayısal oranlar, düşünceye güç katar.
Not: Paragrafta bir sayının, rakamın geçmesi
'Sayısal verilerden faydalanma" değildir. Önemli olan, anlatılmak istenen
düşünceyi destekleyen anketsel istatistiksel, oransal bilgi vermektir:
7. Cadde'de oturuyor. (anketsel ya da istatiksel veri değil)
Türkiye'de ormanlaşma oranı, 1980'de yüzde yediyken 1990'da
yüzde altıya, 2000de yüzde beşe, 2010'da yüzde üçe düşmüştür. (işte
bu, sayısal veridir.)